Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2014

Συμβουλές για Γονείς: Η Πρώτη Μέρα στο Σχολείο

    Σε ότι κι αν κάνουμε, η πρώτη μέρα είναι αναμφισβήτητα πολύ σημαντική γιατί σηματοδοτεί  μια νέα αρχή, που κρύβει ανασφάλειες για το “άγνωστο” αλλά και ενθουσιασμό για το “καινούριο”. Το ίδιο συμβαίνει και με τα μικρά μας πλασματάκια που καλούνται να αφήσουν την οικειότητα του σπιτιού τους και να γνωρίσουν έναν νέο χώρο, που όσο ελκυστικός κι αν είναι δεν παύει να είναι “ξένος”.

    Τι μπορούμε, όμως, να κάνουμε για να βοηθήσουμε την ομαλή προσαρμογή των παιδιών; Πέρα από τα παιχνίδια γνωριμίας και τις δραστηριότητες που οργανώνονται στα πλαίσια της τάξης, οι γονείς μπορούν να συμβάλουν αποτελεσματικά στη διαδικασία της προσαρμογής. Ειδικότερα:
1. Καταρχάς, προσπαθήστε να διαχειριστείτε το άγχος σας και να μην μεταδώσετε στο παιδί τυχόν ανησυχίες που δικαιολογημένα έχετε (πώς θα νιώθει χωρίς εμένα, θα μπορέσει να κάνει φίλους κτλ). Τα παιδιά μπορούν εύκολα να καταλάβουν αυτό που πραγματικά νιώθουμε έστω κι αν εμείς νομίζουμε ότι το κρύβουμε. Όσο πιο σίγουρος νιώθει ο γονέας ότι το παιδί του θα περάσει καλά, τόσο πιο άνετα θα νιώσει και το ίδιο το παιδί. Εάν όμως ο γονέας είναι αγχωμένος ή αμφιβάλλει για το εάν είναι έτοιμο το παιδί του, πολύ εύκολα θα το μεταδώσει και στο παιδί. Άλλωστε, δεν έχετε λόγο να ανησυχείτε! Να είστε σίγουροι ότι οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν ότι καλύτερο μπορούν για να περάσει καλά το μικρούλι σας! 
2. Ενημερώστε το παιδί σας για τις σημαντικές δουλειές που θα κάνετε όσο θα λείπετε, ώστε να δικαιολογήσετε την απουσία σας. Μάλιστα, μπορείτε να του υποσχεθείτε ότι  μια “έκπληξη” θα το περιμένει μετά το σχολείο. 
3. Δώστε του ένα φιλί και χαιρετίστε το. Αποφύγετε τα πολλά “πισωγυρίσματα” γιατί απλά παρατείνετε τη στιγμή του αποχωρισμού. Ακόμη κι αν κλαίει, αφήστε τη νηπιαγωγό να το ηρεμήσει με μια ζεστή αγκαλιά ή ένα παιχνίδι. Τις περισσότερες φορές, λίγα λεπτά μετά την αναχώρηση του γονιού, τα παιδιά σταματάνε να κλαίνε. Άλλωστε,
είναι πολύ φυσιολογικό ένα παιδί να κλάψει τη στιγμή που θα αποχωρήσει ο γονέας του - όχι μόνο τις πρώτες μέρες, αλλά και τις επόμενες εβδομάδες ή κάποια μέρα μετά από μήνες. Το κλάμα δείχνει το δέσιμο του παιδιού με τον γονιό και για αυτό το λόγο θεωρείται υγιές
4. Μην το συγκρίνετε με τα άλλα παιδιά που ενδεχομένως είναι πιο ευπροσάρμοστα. Κάθε παιδί έχει τους δικούς του ρυθμούς και χρειάζεται διαφορετικό χρόνο για να προσαρμοστεί.
5. Μην καθυστερήσετε στην ώρα αποχώρησης. Το παιδί πρέπει να αισθάνεται ασφάλεια και τη σιγουριά ότι θα επιστρέψετε ενώ πολλές φορές και τα λίγα λεπτά καθυστέρησης είναι πολύ σημαντικά γι’ αυτό. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι συχνά η ανησυχία του παιδιού τη στιγμή της αποχώρησης μπορεί να κρύβει τον φόβο της εγκατάλειψης.

6. Αν παράλληλα συμβαίνουν σημαντικές αλλαγές στη ζωή τους παιδιού (ερχομός νεογέννητου, μετακόμιση, απώλεια αγαπημένου προσώπου…) συζητήστε το με τη νηπιαγωγό για να υιοθετήσετε κοινές μεθόδους στη διαχείριση των συναισθημάτων του παιδιού και να βρείτε λύσεις για την ομαλότερη προσαρμογή του στο σχολικό περιβάλλον
7. Μην φοβηθείτε τα αρνητικά συναισθήματα που είναι λογικό να εκφράσει το παιδί τις πρώτες μέρες στο σχολείο. Το νηπιαγωγείο δεν είναι ένα εξιδανικευμένο μέρος αλλά μια μικρή κοινωνία όπου υπάρχουν, πέρα από τις ευχάριστες στιγμές, και διαφωνίες, εκφράσεις θυμού, απογοητεύσεις. Γι΄ αυτό κι ένας από τους στόχους που θέτουμε ως παιδαγωγοί είναι να μάθουν τα παιδιά να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, να αντιμετωπίζουν δυσκολίες χωρίς να απογοητεύονται και να επιλύουν ήρεμα τις διαφορές τους. Έτσι, οι συνθήκες που βιώνει ένα παιδί αυτές τις μέρες, μετατρέπονται σε εργαλεία για την σωστή συναισθηματική προετοιμασία του για την μετέπειτα ζωή του.
8. Μην βιάζεστε! Η διαδικασία της προσαρμογής απαιτεί χρόνο και υπομονή. Δεδομένου ότι για αρκετές μέρες τα περισσότερα παιδιά , όσο χαρούμενα κι αν δείχνουν, η πρωταρχική τους σκέψη είναι η στιγμή που θα ξανασυναντήσουν τους γονείς τους, θα χρειαστούν αρκετές μέρες μέχρι να ανακαλύψουν τα θετικά του σχολείου (νέοι φίλου, περισσότερα παιχνίδια, ευχάριστες δραστηριότητες κτλ.).
9. Εξηγήστε του ότι η δασκάλα θα είναι εκεί για ότι χρειαστεί.Ενθαρρύνετέ το να την εμπιστευτεί και να μη διστάζει να τις εκφράζει τα συναισθήματα και τις ανάγκες του.
10. Κυρίως, όμως, εμπιστευτείτε εσείς οι ίδιοι τη νηπιαγωγό και μοιραστείτε τυχόν φόβους, προβληματισμούς, σκέψεις και συναισθήματα. Δημιουργώντας μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης κι αλληλοκατανόησης, να είστε σίγουροι ότι θα συμβάλετε όχι μόνο στην ομαλή προσαρμογή του παιδιού αλλά και στην ομαλή διεξαγωγή της παιδαγωγικής διαδικασίας.

Ματθαιάκη Ειρήνη
Νηπιαγωγός

Βιβλιογραφία
 
1. Κοντοπούλου Μ., "Η Μετάβαση από το Σπίτι στο Σχολείο", Εκδόσεις Προμηθεύς, Θεσσαλονίκη 1996
2. Μαντούδης Στ., "Πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο"
http://www.mitrikosthilasmos.com/2012/09/blog-post_11.html#ixzz3CmptIMpJ

3. Στυλιανάκη Μ., "Πρώτη ημέρα χωρίς την μαμά...στο νηπιαγωγείο/παιδικό σταθμό"
http://parents.org.gr/psych/a151
4. Στυλιανάκη Μ., "Μαμά τι είναι ο παιδικός σταθμός; Τι να πείτε στο παιδί σας για να το προετοιμάσετε"
http://parents.org.gr/psych/a257
 

1 σχόλιο: